Mette Hansgaard

Sådan bryder du en dårlig vane

Hej jeg hedder Mette Hansgaard, og er NLP personlig master i coaching og arbejder også med kunst. Jeg tilbyder dig coaching i livets udfordringer. Det, der betyder noget for dig lige nu og her. I min coaching ønsker jeg, du kommer forbi det punkt, der stopper dig i at have tankeflow. Min coaching vil hjælpe dig til at se nye muligheder og veje. Jeg bruger velkendte positiv psykologi, NLP coaching og min egen spirituelle intuition.
I dette blog indlæg kan du læse mit blogindlæg om at bryde vaner som for eksempel at stoppe med at ryge, crawing, overtræning, overspringshandlinger der ikke får dig i mål.

Mønsterbrydning er en indre kamp mellem ja og nej

Vi kender det alle sammen.  Vi har en ide om at lave om på en dårlig vane, men det lykkes ikke at ændre den dårlige vane. Tanken kan være ”nu vil jeg spise sundt hver dag, uden kage slik og vin” og i det sekund du har tænkt det, går du ned i supermarkedet og køber præcis det. Det der sker er simpelthen en uoverensstemmelse mellem din intentionen og din adfærd, nemlig at du går ned og udføre handlingen at købe kage slik og vin.
Du har i lang tid forsøgt nedtrappe fra at hygge drikke rødvin hver aften, eller du kommer til at tage bilen til fitness, selvom du svor til nytår, at du fremover vil cykle.  Måske har du gang på gang sagt til dig selv, at nu vil du holde op med at ryge.
Har du nogensinde tænkt over, hvad der sker, fra du beslutter dig til, at sige nu vil holde op med at ryge, til at du faktisk ikke gør det? ”

At holde op med vanen

At bryde en vane er det sværest vi kan. Kroppen er vant til det usunde. Den er blevet vant til hyggestunden. Der hvor vi gør noget, der får os til at slappe af, eller føle os fortjent til oplevelse. Det er den såkaldte ”gevinst” ved at holde fast i den dårlige vane.

For at kunne bryde med den dårlige vane, så bliver du nødt til at starte med at finde ud af, hvad den vane betyder for dig.  Hvad giver den dig som menneske, som du ikke har lyst til at undvære? Det er her jeg som coach kommer ind i billedet, for at give dig indsigt i dit ubevidste sinds intention om, hvad din negative vane gør for dig? På et eller andet tidspunkt i dit liv, har du lært at det var trygt og godt at starte vanen. Bekvemt hyggeligt gav dig en følelse af cool down, hvor du kunne slappe af måske?

Sådan bryder du den dårlige vane, er at give slip på en kær ven

Så hvad skal du gøre som næste skridt for at bryde den vane, du gerne vil ændre. Først må du indstille dig på, at se problemet som en kær ven, du er i gang med at give slip på. For dit ubevidste underbevidsthed vil gøre meget for at spolere din plan om at holde op.

Hvor der er vilje, er der vej eller hvad?

Det redskab du skal bruge er dit viljestyrke. Den viljestyrke hænger i denne sammenhæng sammen med det, at kunne sige nej tak. At nægte dig selv adgang til dén hyggelige vane du har. Vil du bryde vanen, må du lære at sige, tak for tilbuddet – med nej tak. Ikke kun nej tak i dine omgivelser, men også kunne se dig selv i spejlet og tale til dig selv. Du må træne din viljestyrke til at sige fra. Måske drikker du vinen sammen med nogen, der kunne se sig afvist af, at du nu vælger at drikke saftevand.  Det stiller den, du drikker sammen med i en ”nå skal du ikke have noget situation”, fordi du ”plejer” at have den vane. Det samme gælder rygning. Kollegaen spørger skal du med ud og ryge. Du kan svare, tak for tilbuddet, men jeg går en tur i stedet, jeg ryger ikke længere på samme måde. Her må du flytte din opmærksomhed væk fra tilbuddet om at ryge.

Sådan bryder du en dårlig vane. Vil du holde op med en vane du holder meget af, så er der støtte og hjælp og hente hos Mette Hansgaard som er Master i NLP coaching. Få gode råd her om at bryde vaner. Stoppe med at madcrawing, ryge, stoppe med at drikke for meget, stop med at presse dig selv, er faktisk også en dårlig vane.

Adfærdsændringer for at bryde med vaner

Vaner må brydes af en anden handling, end du plejer. Køber du kage, så køb blåbær. Har du lyst til en smøg, så rens munden – børst tænder, når lysten melder sig. Vanebrydning kræver små adfærdsmæssige handlinger, du implementerer, indtil du har lært dig selv at slippe den gamle vane.
Din viljestyrke er nøglen til at holde fast i beslutningen om at holde op med at ryge, drikke for meget, overspise eller leve sundere. Ved at give din viljestyrke opmærksomhed, vil den blive stærkere. Det er her coachen kommer ind i billedet igen, for at give dig sparring og støtte i processen til at kvitte den dårlige vane.

Husk at rose dig selv på rejsen

Når du er i gang med at bryde en vane, er det en god ide at få ro på tanker først. Er du stresset, under tankemæssige udfordringer og presset, kan det være en god ide, at blive coachet i uro først. Husk at finde måder der belønner belønningssystemet i det ubevidste sind. Undgå at straffe dig selv, og vær ikke flov over at falde i når du kæmper. De indre vane dæmoner, der er i at bryde en vane, kan være stærkere end dig. Det er helt normalt at give plads til at forsøge flere gange.
Så nu er det op til dig at tage valget om at bryde vanen.

Husk, vid at du ikke er den eneste, der har svært ved at bryde vaner. Mange før dig har arbejdet med at bryde vaner.

Vil du ændre på din vane nu?

Hvilket mønster eller negativ følelse, vil du gerne give slip på?
Hvornår vil du gøre det?
Hvor mange dage vil du give det en chance?
Hvordan vil du belønne dig selv undervejs, som er bedre for dig?
Hvordan ser dit mål ud?
Vil du have hjælp til at bryde din vane, så har jeg erfaringen med at hjælpe med professionel personlig coaching til dig.

Book tid til samtale hos Mette

 

Med venlig hilsen
Mette HansgaardDu kan ringe til mig og bestille tid på tlf. 4268 0900. e-mail coachingkbh@gmail.com
Det er altid gratis at forespørge. Få en gratis introduktion, hvor jeg ringer dig op.
Hvis jeg er i gang med en klient eller andre freelance opgaver, så ringer jeg tilbage til dig.
(Jeg besvarer desværre ikke hemmelige numre)