Førstehjælp mod stress

Førstehjælp mod stress

Husk at alle mennesker oplever stress forskelligt.

Der er findes ikke en opskrift på stresshåndtering. På min blog vil jeg dog alligevel gøre et forsøg på at dele erfaringer med dig, da det kan føles meget ensomt at gå fra at have 100 bolde i luften til at skulle tage en ting af gangen. Stress kommer ofte som et chok. Folk der ikke har prøvet det, kan finde på at sige “hvorfor kunne du ikke mærke det?”

Et Stress kollaps kan komme fra den ene dag til den anden. Mange oplever at blive overvældet, når følelserne tager magten og kroppen reagere ved at fratage dig muligheden for at handle, som du plejer. Stress opleves ofte som en følelse i kroppen. Det er en langvarig opbygget følelsesmæssig reaktion i din krop, som har taget lang forberedelsestid.  Det første jeg vil fortælle dig er, at det tager måneder at komme fri af følelsen af alvorlig stress. Selv havde jeg svært ved at tro på det, og derfor deler jeg her mine erfaringer til dig.

Stress førstehjælp i fase 1

  1. Det første du gør er ikke at gå til coach, det er at gå til læge.
  2. Forsøg at indstille dig på at har stress, og at du får brug for ro og afkobling. Det kan være svært, fordi du er følelsesmæssigt i for højt gear.
  3. Undersøg om du kan få psykolog hjælp på dit arbejde. Dine omgivelser kan have svært ved at forstå dine følelser, og forstår måske ikke din situation. Måske møder du talemåden “du må også bare tage dig sammen” så vid blot, at det ikke er de rigtige at dele oplevelsen med.
  4. Prøv at blive god til at beskrive tydeligt, hvad har du brug for af hjælp fra dine omgivelser.
  5. Erkend at du nu må i gang med at fjerne så mange gøremål fra din kalender som overhoved muligt.
  6. Gør det i dag
  7. Hvis du er type, der gør alting selv, så overvej alle de mulige opgaver, du kan få andre til. Handle på nettet fx rengøringshjælp hvad der end må kunne aflaste dig lige nu.

Stress første hjælp fase 2.

Negativ stress er en overbelastning af centralnervesystemet. Stress findes i mange former. Du må arbejde dig hen imod at finde ud af, hvad der ikke fungere for dig måske ubevidst?. Det behøver ikke være mængden af opgaver på kontoret. Det kan være, du har uforløste følelser fra fortiden, der indhenter dig. Det kan være mennesker omkring dig, der påvirker dig på en måde, du ikke er herre over. Økonomisk stress hvor du har mistet overblikket over din økonomi. Følelsesmæssig stress i form af skilsmisse, uvenskab eller manglende accept og selvværd med ro i barndommen. Nogle gange ved vi det simpelthen ikke, fordi underbevidstheden har lagt et usynligt filter hen over. Når vi er stressede dømmer vi os selv hårdt. Derfor er mit tip til dig, at du skal få dig en stress dagbog. Her skriver du dine problemfyldte tanker ud, men prøv ikke at dømme dig selv.

  • Lav en dagbog. Vær omsorgsfuld og pas på dig selv. I dagbogen skriver du derfor tre positive små ord op hver dag om dig selv. I dag er jeg taknemmelig fordi…Jeg accepterer mig selv i dag…. jeg ved min krop beskytter mig lige nu ved at… Du kan også skrive det op, der gør dig glad. Jeg ved jeg er glad, når jeg mærker græsset under mine fødder. Jeg har passet på mig selv i to dage. Det er fint.
  • Arbejd med grounding af indre ro. Brug guidede meditationer fra youtupe. Gør det til en vane, især hvis du har søvnløshed eller meget uro om natten. Det tager 21 dage at bryde en vane, så giv dig selv lov til at øve at finde indre balance. Lær din krop gode sunde søvnvaner, ligesom du giver dig selv gode spisevaner. Det giver kroppen en følelse af tryghed.

Find dine daglige åndehuller – strategi 3. Når du er videre fra fase  2.

Mit tip til dig i fase to er at finde åndehuller, der kan styrke din positive energi. Det er det, der vil gøre dig robust igen.  Du kan overveje at mental træne indre ro. Det er en genvej til at finde din balance igen. Jeg er ikke enig i, at du bør ikke starte til yoga, hvis det ikke er det, du plejer at gøre. Meditation i dit hjem med fokus på vejrtrækning dagligt vil give dig mulighed for at finde kontakt til din krop igen. Du kan gøre det, når du vågner om morgenen, og inden du sover om aftenen. Din søvn er en kilde til din restitution, og via guidede meditationer på youtupe, kan du arbejde på at finde indre ro og forbedre din søvn.

I perioden vil det blive tydeligere for dig, hvad det er, der ikke fungerer. Det er her, du begynder at skulle lægge en strategi for, hvordan vil du undgå at få tilbagefald? Du kan enten forlade den situation, du mærker der ikke fungere længere. Eller kan du, hvis du må sige dit job op eller andet ubehageligt? Overvej om hvilke dele af en situation, du har mulighed for at influere og lave om på. Tænk over, hvad kunne du tænke dig i stedet for? Den sidste mulighed er at erkende, at du er nødt til at leve med livet, som det er. Har du problemer med at mærke efter i fase 3, så må du gerne booke tid til personlig coaching i denne fase, det kan hjælpe dig til at give slip på følelser og ubehagelig tanker.

Afslappende meditationer

Personlig Coaching meditativ powernap Bølgende rejse til energi eller daglig powernap